dimecres, 15 de maig del 2013

Reflexió: l'eficàcia lectora

Reflexionant sobre el PER QUÈ de la tasca que estem fent amb la Núria, hem pensat que seria interessant fer una petita reflexió sobre què significa exactament ser un lector/a eficaç i quins són aquells mecanismes que intervenen en els processos lectors. 
Un lector/a eficaç és aquell que adequa el seu ritme i estratègies lectores als seus objectius de lectura, utilitzant una velocitat més lenta si ha de fer una lectura profunda amb més detall o una velocitat més ràpida si ha de fer una lectura selectiva de cerca d'informació d'un text que requereix una comprensió menor. 
La lectura és un procés complexe que va més enllà de la descodificació i ha de finalitzar en la comprensió d'un text identificant la idea principal i reorganitzant els continguts. 
Com diuen Cassany, Luna i Sanz, el lector competent: 
  • Llegeix habitualment en silenci, però també pot oralitzar si és necessari.
  • No cau en els defectes típics de la lectura: oralització, subvocalització, regressió, etc...
  • Llegeix amb rapidesa i eficientment. Fa fixacions àmplies, ràpides i selectives. 
  • Es fixa en unitats superiors del text: frases, mots, ets. No ressegueix l'escrit lletra a lletra. 
La velocitat del lector està condicionada pel procés de descodificació, que depèn de  tres grans habilitats: 
  • L'agilitat visual, rapidesa visual en la captació de símbols. 
  • L'amplitud del camp visual, que minimitza el nombre de fixacions i augmenta la velocitat lectora i la comprensió del text. 
  • La memòria, una bona retenció del que s'ha llegit facilita la comprensió lectora.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada