Doncs aquí s'acaba el període de pràctiques i amb ell arribem al final dels estudis de Psicopedagogia. Primer de tot dir que, tot i els entrebancs inicials, el pràcticum ha estat una molt bona experiència. He de reconèixer que aquestes dificultats inicials, el fet d'haver de replantejar-me tot el pla de treball i partir de zero al principi se'm va fer una muntanya, doncs vaig creure que no seria capaç de fer-ho i, sobretot, que no tindria prou temps per reconduir el pràcticum, trobar un altre cas que s'ajustés al que em demanava la tutora de la UOC, d'organitzar-nos, detectar una nova problemàtica per tal de elaborar una nova intervenció, etc...tot plegat se'm va fer molt feixuc, però poc a poc i amb l'ajuda del meu tutor del centre tot es va anar posant a lloc. Va arribar una nova alumna al centre (la Núria) amb una nova problemàtica, vam parlar amb la família i va estar d'acord en què jo intervingués, així que ens vàrem posar de seguida a treballar i, a partir d'aquí, he de dir que tot ha anat molt bé i hem pogut solucionar el problema de la millor manera possible.
Han estat unes pràctiques molt interessants, doncs m'han permès conèixer quines són algunes de les aptituds d'un bon psicopedagog, saber adaptar-se als canvis, per exemple, o el fet de transportar la teoria a la pràctica.
A més, crec que he adquirit tota una sèrie de competències:
Competències cognitives (saber). He obtingut:
- Coneixements sobre els processos de millora en la qualitat i eficàcia de la lectura.
Competències procedimentals (saber fer). He pogut:
- Prendre decisions fonamentals d'organització i planificació i dur a terme una intervenció educativa tenint en compte el context en el qual ens trobem (centre psicopedagògic d'àmbit privat).
- Conèixer i desenvolupar una metodologia de treball fins ara desconeguda per a mi.
- Desenvolupar estratègies d'intervenció a les dificultats d'aprenentatge, en aquest cas de la lectura.
- Observar l'evolució dels alumnes atenent a les seves necessitats i característiques personals.
- Avaluar el desenvolupament dels aprenentatges i adquisicions introduint els canvis que fossin necessaris.
- Dur a terme un assessorament i una tasca de comunicació i coordinació amb els altres agents educatius, en aquest cas la família i el tutor de pràctiques del centre.
- Analitzar la meva pròpia pràctica, introduint noves propostes encaminades a la millora.
Competències actitudinals (saber ser). M'ha permès:
- Involucrarme en les decisions i actuacions per dur a terme un procés d'intervenció psicopedagògica.
- Despertar el meu interès per la tasca educativa que es desenvolupa en un context d'aquestes característiques.
- Aprendre a adaptar-me als canvis i a reconduir els aprenentatges desenvolupant un nou projecte adequat a la situació present.
Al mateix temps he de dir que no tot ha estat bufar i fer ampolles. Al llarg de la intervenció ens hem trobat amb algunes dificultats que han provocat introduir modificacions en el Pla de Treball i, algunes, prou significatives.
La dificultat en què ens hem trobat i que penso que té més importància és el fet de no haver pogut dur a terme coordinacions i reunions amb altres professionals, com per exemple els mestres de l'escola de la Núria. Aquest és un tema del qual n'hem parlat molt amb el meu tutor de centre i, malauradament, aquesta és una dificultat que ens podem trobar sovint en un àmbit d'aquestes característiques. És un tema que comporta un bon exercici de reflexió i per això en parlarem de forma més extensa en la memòria final.
Un altre dels canvis que hem hagut de fer pel que fa al Pla de Treball inicial ha estat el de les altres sessions a les quals he entrat com a observadora que finalment ha estat amb un alumne que presenta TDAH de tipus impulsiu. També una bona experiència que m'ha permès conèixer un projecte per treballar amb alumnat amb aquesta problemàtica i que no coneixia: el projecte PAI.
Tot i aquests canvis, quasi bé inevitables en qualsevol procés d'intervenció, m'enduc una molt bona experiència que m'ha permès consolidar molts dels meus aprenentatges, així com conèixer un nou context educatiu i, sobretot, desenvolupar-me com a professional de la psicopedagogia amb moltes ganes de créixer, de continuar aprenent i sobretot.... de començar a treballar!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada